Maďaři

15.04.2016 20:58

Na náměstí jsem potkala kolegu. Nadával jak špaček. I když špačky asi přeceňujeme. Spíš nadával jako Maďar. O Maďarech se tvrdí, že mají nejpropracovanější nadávky minimálně na evropské úrovni. Nevím, maďarsky umím jen něco málo, například (foneticky psáno) "bóldog mókuška váďok". Na posouzení kvalit maďarštiny to nestačí. Nadával, protože byl předešlý den v Praze na jednání o suchu v krajině. V poslední době oblíbené téma, aj já už mám sborník z jedné konference a na druhé jsem byla. Sucho frčí. Hlavně bude trápit zemědělce, takže kolega nadával, výstupem jednání je totiž potřeba závlahových systémů. Což považuje za nesystémové. Já taky. My jsme na vlně adaptačních opatření v krajině. To je nový terminus technicus. O tom jindy, teď o Praze. Je od nás čtyři hodiny jízdy autem a je jiná. Například vedou formalizovaná jednání na ministerstvech, která k ničemu dobrému nevedou, a my jezdíme na přesvědčovací konference na univerzitách, kterých se účastní předvědčení. Na začátku února jsme s holkama vyrazily do Prahy na jedno ministerstvo, chtěly jsme oťuknout možnost většího projektu. Konzultace byla férová, tři na tři - vlastně u nás čtyři, i když ta čtvrtá jen šestiměsíční. V tomto případě nebylo jednání formální, to je těžko proveditelné, když během rozhovoru vytahnete na střídačku obě prsa. Obě strany se rychle zorientovaly, o co té druhé jde. Díky tomu nám ministerští mohli upřímně říct, že by nás:"... utloukli administrací projektu, hlavně jeho evaluací". Na bezpečné půdě mé výjimečné alma mater jsem se poměrně solidně naučila pohybovat v termínech evoluce a ovulace, ovšem na evaluaci mě nikdo nepřipravil. Holky taky ne a tak jsme se v posmutnělé náladě s ministerstvem rozloučily. Upřímných úředníků nám bylo líto. Kolega dopadl hůř, nepotkal tam nikoho politováníhodného. Byl tak rozlícený a skeptický, že jsem mu musela připomenout, že jeho práce je inspirací pro hodně lidí z okolních dědin. Mávl rukou a zmizel. Jeho nadávkám jsem plně rozumněla. Mimo jiné proto, že jsme vzdálení příbuzní. A jak nedávno zjistil jiný příbuzný, náš společný předek přišel z Maďarska. Máme to prostě v krvi, jsme tak trochu pořád ....